פנו אלי
מאמרים נוספים
Please reload

המלצות נוספות
Please reload

בהצגת דוחות כספיים, היה פרשן ולא שדרן

במשחקי ספורט ובמיוחד כדורגל וכדורסל, יש שני סוגים של "מלווים קוליים".
הפרשנים והשדרנים.

ההבדל ביניהם הוא לא בידע הספורטיבי שלהם, גם לא באוצר המילים או בטון הדיבור.
ההבדל הוא במטרה שהם משרתים אותנו, הקהל.

השדרנים דרושים לנו כשאנחנו נוהגים בדרכים ולא יכולים לצפות במשחק חשוב, לכן אנחנו מאזינים למשחק. מאזינים כדי לחוות אותו.

 

ולכן השדרנים צריכים להקפיד למסור לנו את הנעשה במגרש ותו לא. הם חייבים! לומר לנו מי מוסר את הכדור למי, היכן הוא נמצא על המגרש, וכמה זמן חלף מתחילת המשחק. השדרנים הטובים נצמדים לנעשה על המגרש ומדווחים רגע אחרי רגע את הנעשה ברמת עובדות.

הפרשנים דרושים לנו כשאנחנו צופים במשחק מרחוק (דרך מסך הטלוויזיה למשל). אנחנו צופים במשחק כדי לחוות אותו. ולכן הפרשנים צריכים לתת לנו מידע נוסף מעבר לידוע לנו. אנחנו יודעים מי מוסר למי, ואנחנו יודעים כמה זמן חלף מתחילת המשחק. פרשנים טובים יתנו הסבר וחוות דעת על ההרכב הפותח, על נסיבות הישיבה על הספסל של שחקן מסוים. הם יתנו פרשנות הנוגעת להתנהגות המאמן והם בדרך כלל יתנו חוות דעת שלהם על איכות המשחק.

השדרנים חיוניים למאזינים כי אין לפניהם את המשחק והופכים ללא רלוונטיים כשהמאזינים הופכים לצופים. לעומתם הפרשנים אינם חיוניים לצופים כי הם צופים באותו משחק ודרך אותן מצלמות כפי שצופים הפרשנים. לצופים הבקיאים בכדורגל נניח ומעורים בכל הנעשה בקבוצות המשחקות, הפרשנים אינם רלוונטיים אבל... פרשנים טובים, מוסיפים עוד ידע ועוד תובנות גם לצופה המנוסה ביותר.

 

כשאתה מציג דוחות כספיים עזוב את עמדת השדרן ועבור לעמדת הפרשן.

מי אתה: אתה יכול להיות השותף האחראי על הביקורת מטעם משרד רואי החשבון המציג זאת לדירקטוריון ואתה יכול להיות סמנכ"ל הכספים המציג זאת להנהלה ולדירקטוריון.

ייחודיות הצגת הדוחות הכספיים: מבין כל הנושאים שאתה מציג להנהלה שלך נושא הדוחות הכספיים הוא ייחודי משום שלדוחות כספיים יש מבנה אחיד. חברי וחברות ההנהלה שלכם יודעים לקרוא אותם.

 

מה ההנהלה והדירקטוריון צריכים מכם: הם לא צריכים אתכם כשדרנים המסבירים להם את הדוח והמבנה שלו, כיצד בוצע איסוף הנתונים או כיצד בוצעה עבודת הביקורת. מה שהם צריכים מכם זו הפרשנות שלכם. מה הקשר בין הנתונים הללו לנתונים של שנה קודמת, או להחלטות אסטרטגיות שהתקבלו או למגמות שישנן בשוק שלכם. הם זקוקים!!! לחוות הדעת שלכם ולהמלצות שלכם למה לשים לב ומה להמשיך ולבחון.

בפשטות – הפסיקו להציג מספרים והתחילו להציג סיפור, הפסיקו להציג נתונים והתחילו להציג מידע.

 

מנקודת המבט שלי כמומחית לכישורי פרזנטציה והצגת נושא: אני יודעת שההמלצה הזו מטרידה חלק מכם כי אחרי הכל "חייבים להציג את הדוחות", וגם "מה פתאום שאני אתן פרשנות או חוות דעת שלי. זה לא מקובל". אבל אני גם יודעת שאם אתה הגורם המציג זה אומר שאתה הגורם החתום על הדו"חות מבחינת תקינות ואמינות. וזה אומר שאתה בכיר מדי בשביל להישאר פאסיבי ולהציג את המספרים והנתונים כדי שהם יחליטו מה שיחליטו.

זכרו! חלק גדול מההנהלות שלכם כוללות אנשים שקוראים את הדוחות מצוין לעיתים מהר יותר מכם. הם יכולים לקרוא אותם בשקט, הם לא צריכים אתכם כדי שתקריאו להם את הדוחות, הם צריכים אתכם כדי שתעשו להם שכל בדוחות.

 

בעיני מצגות כספיות ובמיוחד הצגת דוחות כספיים הן אחד הסוגים המעניינים ביותר של מצגות עסקיות. ובכל פעם שאני עובדת עם מחלקות כלכליות וסמנכ"לי כספים אני שמחה לראות איך תפיסת הפרשן מובילה לתוצאות טובות יותר מאשר תפיסת השדרן.

מוקדש כחומר למחשבה לקראת דיוני סוף שנה והצגת דוחות.

 

 

Share on Facebook
Please reload